1393-06-10 10:58
6052
0
2099

مزار حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی در تخته فولاد اصفهان + فیلم

تکیه میر همان مزار حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی است که در تخته فولاد اصفهان واقع شده و از تکایای ممتاز و منحصر به فرد این قبرستان می باشد.

به گزارش گلستان ما به نقل از آبشار ، تکیه میر فندرسکی مربوط به دوره صفوی و قرون هشتم و نهم است و در اصفهان، شمال غربی گورستان تخت فولاد واقع شده که از تکایای ممتاز و منحصر به فرد این قبرستان می باشد و این اثر در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۶۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مکان معروف به تکیه میرفندرسکی است و شهرت این تکیه به واسطه وجود مزار عارف و فیلسوف برجسته زمان شاه عباس اول یعنی « حکیم میرزا ابوالقاسم فندرسکی » متوفی ۱۰۵۰ هـ .ق می باشد .

مجموعه این تکیه شامل یک صحن مستطیلی چهار ایوانه با محور شرقی ، غربی و حجره هایی در اطراف و سردری زیبا در قسمت  جنوبی با قطار بندی های زیبایی که به رنگ اخرایی قلم گیری شده است .

Maghbareye_mirfendereski_takhte_foulad_isfahan

سنگ قبر میر فندرسکی به صورت سکویی بزرگ و مرمرین در سطح باز در قسمت غربی وسط تکیه قرار دارد و بزرگترین سنگ قبر در تخت فولاد است . به ابعاد تقریبی ۵/۲ در ۴ متر با ارتفاع نزدیک به ۲/۱ متر .

علت اینکه قبر میر اینقدر بزرگ است این بوده که بعد از مرگ وی برخی از اهالی هندوستان که وی را انسانی مقدس و فرا مادی میدانستند به اصفهان آمده و قصد داشتند با نبش قبر و مالیدن خود به جسد میر نیروی ماوراء طبیعی بدست آورند .

__20120725_1907247623

می گویند خود میر وصیت کرده بوده که قبرش در زیر تابش آفتاب و در کنار آب روان باشد . ( نهر آبی از وسط تکیه عبور می کرده که در حال حاضر حوضی در سمت جنوبی قبر یاد آور آن است ).

بدین ترتیب شاه صفوی دستور میدهد که دور تا دور قبر میر را کنده و با سرب مذاب پر کنند و سپس بر روی آن سکویی ایجاد کرده و سنگی بزرگ بر آن قرار میدهند ، که خود متشکل از چندین سنگ است .

بر روی سنگ قبر در قسمت بالای سر کتیبه ای از سنگ مرمر قرار دارد .

در بالای سر قبر میر اتاقی با اُرسی سه دری و گوشواره هایی در طرفین قرار داشته که در اواخر عهد قاجار با تیغه آجری مسدود شده است. این اتاق ظاهراً محل عبادت و خلوت نشینی میر فندرسکی بوده که قبر وی نیز مقابل آن در صحن تکیه واقع شده است .

بر دیوار این اتاق کتیبه ای به خط « میر عماد حسنی » استاد برجسته خوشنویسی متوفی ۱۰۲۰هـ .ق به زیبایی گچبری شده که غزلی از حافظ می باشد با مطلع « روضه خلد برین خلوت درویشان است » .

__20120725_1608361802

سبک معماری تکیه صفوی می باشد، شامل طاق و چشمه و فضاهای محصور کننده. در جبهه غربی اتاقی با ارسی سه دری و گوشواره هایی در طرفین قرار داشته که در اواخر عهد قاجار با تیغة آجری مسدود شده است.

این تکیه تغییرات و الحاقاتی داشته از جمله در جبهه جنوبی که به صورت تکیه ای مجزا مدفن بختیاریها می باشد.

از عناصر ارزشمند معماری و هنری این تکیه، سقاخانه ای در جبهه جنوبی با مشبک آجری لعابدار که در طول زمان تخریب شده بود و به تازگی مرمت شده است و همچنین سنگابی مکعب شکل از عهد صفوی می باشند.

درختی کهنسال که خشکیده شده نشانگر فضایی مصفا به صورت باغی مشجر و زیبا با حوضی بزرگ در وسط که از نهر ۲۵۰ مشروب می شده، است که بخشی از آن در نیمه غربی صحن تکیه باقی مانده است.

n00060595-r-b-003

بزرگانی در این تکیه آرمیده اند از جمله: عباس بهشتیان محقق و مؤلف گرانمایه متوفی ۱۴۰۸هـ .ق -سید روح ا… کشفی ادیب و شاعر، متوفی ۱۳۸۲هـ .ق- میرزا تقی خان حکیم باشی« سرتیپ» ادیب محقق و روزنامه نگار متوفی ۱۳۰۳هـ .ق- میرزا محمد حسین عنقا شاعر و هنرمند خوشنویس، متوفی ۱۳۰۸هـ .ق

یکی از جالب توجه ترین قسمت های تکیه ی میرفندرسکی قطعه ی بختیاری ها می باشد که زیبایی های زیادی را در خود جای داده است.

مسیر دسترسی به تکیه میرفندرسکی :

۱- اصفهان – تخت فولاد – خیابان مصلی – قبل از چهارراه دهش – کوچه میر فندرسکی

۲- اصفهان – تخت فولاد – خیابان فیض – انتهای محور واله – ۲۰۰ متر بعد از مخابرات فیض

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.